fbpx

Ved I egentlig, hvor meget det koster jer, at få en ny kunde og hvad I tjener på ham eller hende – og bekymrer I jer om det?

Det bør I! For uden den viden kan I ikke måle effekten på jeres markedsføring eller budgettere jeres kampagner korrekt. Så lad os se på, hvordan I beregner værdien af en kunde og finder ud af, hvad kunden egentlig har kostet jer at anskaffe.

Rigtig mange har aldrig spildt det en tanke, hvad det egentlig koster at få fat i en ny kunde og lige så mange har heller aldrig tænkt over, hvad en kunde egentligt er værd for dem. Det er to vigtige parametre, som det er vigtigt at kende, hvis I skal kunne planlægge og budgettere jeres marketingkampagner rigtigt, samt kunne måle effekten af dem.

Det kræver, at I finder ud af, hvad livstidsværdien af jeres eksisterende kunder i dag er, samt hvad det har kostet jer, at anskaffe dem. Det giver jer to tal, I kan bruge som pejlemærker og til sammenligning, når I skal planlægge og vurdere udbyttet af fremtidige marketingskampagner.

Hvad er livstidsværdien af jeres kunde

Når I skal beregne livstidsværdien af en kunde, skal I se på, hvor mange penge kunden samlet set lægger hos jer hen over den periode, hvor vedkommende handler hos jer. Hvor mange produkter, tjenesteydelser, abonnementer eller timer køber kunderne af jer i gennemsnit?

Livstidsværdien af jeres kunder kan findes i de fleste økonomisystemer. Det foretager beregningen på samtlige de kunder, I har handlet med til dato, baseret på de indkøb hver kunde har foretaget indtil nu. Har I ikke et økonomisystem, hvor I kan slå tallet op direkte, kan I få et fingerpeg, ved at tage den samlede indtægt fra samtlige kunder og dividere med antallet af kunder, der har handlet hos jer frem til i dag. Så får I en indikation af, hvor meget I omsætter for på hver kunde.

Hvad koster en ny kunde i dag?

Når du skal beregne, hvad en ny kunde koster jer online, lægger I antallet af udgifter til samtlige kampagner på f.eks. Google Adwords og Facebook sammen og dividerer med det samlede antal konverteringer fra de samme kanaler.

Beregn også tallet for hver enkelte kampagne på de to kanaler, så I kan se, hvilke kanaler og kampagner der er mest effektive og sæt tracking op på de tilhørende annonceplatforme, så I kan se de eksakte tal til enhver tid.

Hvilket forhold er der mellem de to tal?

Når I kender de to tal, kan I se, hvad du reelt set tjener på hver enkelt kunde, efter I har trukket udgiften til at få kunden fra. Forhåbentligt er der et pænt overskud på den konto – også når I trækker et eventuelt vareforbrug og andre udgifter fra.

Når I kender livstidsværdien og udgiften for at anskaffe en kunde, kan I også meget bedre vurdere, hvor meget I er villig til at betale for en ny kunde. Køber kunderne gennemsnitlig for f.eks. 10.000 kroner og har I vare- eller andre udgifter på 50 % af det beløb, giver det pludselig mening at give måske op til 1.000 kroner for at få en ny kunde. Det efterlader nemlig stadig en fortjeneste på lige omkring 40 % på hver enkelt kunde hen over den periode, de handler hos jer.

Se det giver jer et meget bedre beslutningsgrundlag for jeres online markedsføringskampagner.