fbpx

Vil du intensivere jeres marketing, står du sikkert i det samme dilemma som mange andre danske virksomheder i dag.

Skal du ansætte en dedikeret medarbejder til opgaven eller hyre et bureau? Svaret er individuelt fra firma til firma og hvordan du finder ud af det, får du svaret på i denne artikel.

Har du også fundet ud af, at der sjældent sker særlig meget ved jeres markedsføring, hvis det bare lever som et ansvarsområde ved siden af måske mange andre hos en af jeres medarbejdere. Eller har du besluttet dig for, at nu skal I for alvor slå igennem på nettet og få udnyttet alle de marketingmuligheder, som det giver?

Så sidder du i samme situation som mange andre danske virksomheder – og i samme dilemma. For skal du ansætte en dedikeret ressource til opgaven eller hyre et bureau?

Fordelene ved den ansatte

Fordelen ved at få en in-house ekspert er først og fremmest, at vedkommende er ansat i virksomheden. Det giver dig mere kontrol og gør det nemmere at kommunikere med vedkommende. Samtidig lærer vedkommende både virksomhedens, dens produkter og tjenesteydelser bedre at kende og ved, hvordan I ser på tingene og går til markedet.

Det betyder, at du er helt sikker på, at markedsføringen sker i fuld overensstemmelse med, hvordan I gør tingene – og at det er nemt, hurtigt at ændre i markedsføringen eller skifte fokus, hvis det er nødvendigt.

Ulempen ved en ansat

Udover de nødvendige personaleomkostninger til ferie, sygdom, forsikringer, telefoni, it-udstyr og så videre, er den allerstørste udfordring, at online markedsføring spænder over så mange forskellige fagområder og specialer, at det er sjældent, at en enkelt ressource kan mestre det hele.

Oftest vil vedkommende være superskarp på nogle bestemte områder og vide nok om de øvrige, til at han eller hun kan tilkøbe eksperthjælp udefra – og så er du alligevel ude i at skulle hyre et bureau eller en freelancer.

Samtidig går en ansat oftest fagligt i stå, hvis vedkommende føler sig for sikker i sit job. Så bliver det mere et spørgsmål om at vedligeholde de eksisterende rutiner og levere tingene på en sikker måde, så du bliver ved med at være tilfreds med vedkommende.

Ulemperne ved et bureau

Den største ulempe ved et bureau er naturligvis, at de ressourcer som arbejder på jeres opgaver, ikke sidder in-house. Derfor kan kommunikationsvejen virke længere og det bliver svært at opdage fejl, før der er brugt timer på dem.

Samtidig koster et bureau mere i timen end en ansat, selvom du naturligvis kun betaler for den effektive arbejdstid, bureauet bruger på jeres opgaver.

Fordelene ved et bureau

Til gengæld får du med et bureau mulighed for at trække på viden fra eksperter på hver af de områder, der er inden for online markedsføring. Samtidig er du sikker på, at de folk der arbejder med jeres kampagner, er helt up-to-date med mulighederne på området. For bureauet er nødt til at følge med udviklingen, hvis du vil fastholde deres kunder.

Endvidere kender du oftest prisen meget nøjagtigt for hver enkelt kampagne og kan nemmere se, hvad pengene er gået til.