fbpx

I ligger sikkert inde med en masse data om jeres kunder og de besøgende på jeres hjemmeside – måske endda uden at I ved det.

Disse data kan I bruge til at målrette jeres markedsføring bedre, ligesom de kan skaffe jer nye kunder og øge salget, hvis bare I griber det rigtigt an. Det giver vi jer nogle gode ideer til her.

Viden er magt og på nettet ligger magten i at bruge den viden, I har om jeres besøgende og jeres kunder, til at skabe mere salg og bedre markedsføringskampagner. Den viden finder I i de oplysninger, som I indsamler om jeres kunder og de besøgende, der kommer forbi jeres webshop eller hjemmeside eller som liker eller følger jer på Facebook.

Oplysningerne er ikke nødvendigvis de traditionelle kontaktoplysninger som dem, I har stående i jeres økonomisystem. De kan også findes i besøgsstatistikkerne på Google Analytics eller via “indblik-siden” på jeres firmas eller webshops Facebook-side.

Brug dine kundeoplysninger til at finde flere som dem

Netop kundeoplysningerne fra jeres økonomisystem, kan I bruge til at annoncere målrettet mod personer, som ligner de kunder, I allerede har. Muligheden er tilgængelig både på Google AdWords, Facebook og LinkedIn.

Her uploader I en fil med kundedata fra økonomisystemet. Så finder de pågældende annoncetjenester en målgruppe af kundeemner, der deler demografiske og/eller interessemæssige egenskaber med dem, som allerede er kunder hos jer.

På Facebook kan I også bruge oplysningerne om dem, som allerede liker eller følger jer, til at få vist annoncer for folk der minder om dem. Tilsvarende kan I med Google AdWords bruge indsamlede oplysninger om jeres besøgende i Google Analytics, til at få vist AdWords-annoncer for lignende brugerprofiler på Google.

Alle tre metoder giver jer adgang til at få eksponeret jeres firma, jeres produkter eller jeres tjenester over for personer, der minder om dem, der allerede er kunder hos jer eller kender jer fra hjemmesiden eller de sociale medier. Det giver en større chance for, at der er nogen, som vil slå til, når de ser jeres annonce i enten søgeresultaterne på Google, i Googles annoncenetværk eller som en sponseret post eller annonce på Facebook eller LinkedIn.

Brug jeres kundeoplysninger til at målrette jeres kampagner bedre

Indblik-siden på Facebook kan give jer værdifulde oplysninger om jeres målgruppe. Således kan I få oplysninger om både aldersspredning, køn og geografisk placering ved at klikke på Personer i menuen til venstre på Indblik-siden.

Overblikket er opdelt i fans, følgere og nåede personer. Men selv om der sjældent er den store forskel på de tre målgrupper, kan det betale sig at lægge mærke til detaljerne, alt efter om du planlægger nye annoncekampagner eller indhold til hjemmesiden eller er ved at skabe nye opslag, som I gerne vil have så stor udbredelse af som muligt på Facebook.

Rækkevidden på jeres opslag, handlinger på siden og tilvæksten eller faldet i antallet af likes og følgere, kan også være med til at give dig værdifulde informationer om, hvor godt I har klaret dig på de sociale medier hidtil og hvad der kan gøres bedre eller anderledes fremadrettet.

Tilsvarende kan oplysningerne om jeres hjemmeside eller webshops besøgende på Google Analytics give jer vigtig viden, der kan bruges i jeres videre markedsføring. Det gælder både de demografiske og interessemæssige oplysninger, I kan hente ud om sidens publikum og deres adfærd på siden. Hvad interesserer de sig for og hvilke sider på sitet er populære og hvilke sider bliver folk længst på? Det er alt sammen noget, I kan bruge, både når der skal udvikles nyt indhold, nye annoncer og nye markedsføringskampagner.

Så ved at analysere alle jeres data om kunder, besøgende og følgere kan I øge jeres omsætning og synlighed på nettet.